Veel gestelde vragen

Wij hebben de meest gestelde vragen gebundeld en hieronder beantwoord.

Staat uw vraag er niet bij? Bel of mail ons dan gerust!

Ik wil mijn vakantie boeken, hoe doe ik dat?
U kunt uw vakantie boeken via de knop BOEK DEZE VAKANTIE. Voor de zekerheid kunt u het beste altijd even bellen of mailen om te kijken of uw reis nog beschikbaar is.

Wanneer moet ik betalen?
Nadat u bent ingeschreven voor de vakantie, ontvangt u een boekingsbevestiging met daarbij een factuur. Deze dient u in twee termijnen te betalen. 1e Betalingstermijn is 14 dagen na ontvangst van onze factuur en de 2e termijn 8 weken voor vertrekdatum.  Mocht uw boeking binnen 8 weken voor vertrek plaatsvinden, dan dient de totale reissom te worden voldaan. U ontvangt maar  één factuur.

Kan ik de reissom ook betalen via het Persoons Gebonden Budget (PGB)?
Het is mogelijk om de vakantie (of een deel hiervan) uit het PGB te betalen. Op onze factuur  staat dit bedrag vermeld. Indien u een PGB-indicatie heeft voor persoonlijke verzorging/verpleging, begeleiding en verblijf, dan kunt u hiervoor een zorgovereenkomst (met een zorginstelling) downloaden en deze (deels) ingevuld naar ons te verzenden. We vullen het formulier verder voor u in en zullen het formulier aan u retourneren. Voor meer informtie over het PGB en de huidige ontwikkelingen verwijzen wij u naar www.pgb.nl.

Moet ik nog een reis- en annuleringsverzekering afsluiten?
Wij hebben al een standaard reisverzekering voor u afgesloten. Daarnaast raden wij u wel aan om  een annuleringsverzekering af te sluiten. Dit kan uiteraard ook bij ons!

Wanneer ontvang ik mijn reisdocumenten?
Ca. 3 weken voor de vakantie, of zodra de volledige informatie bij ons bekend is, ontvangt u alle documenten per mail. Bij vertrek dient u in het bezit te zijn van een geldig paspoort of Europese identiteitskaart.
Bij vliegreizen kan het zijn dat drie weken voor vertrek de tijden nog niet bekend zijn en of wijzigen. Veelal worden de vliegtijden pas een week voor vertrek aan u bekend gemaakt. Vliegtickets worden niet verstuurd en blijven in het bezit van het begeleidersteam.

Wanneer is Tendens Vakanties telefonisch bereikbaar?
Maandag  t/m vrijdag van 08.30 tot 12.00 en tussen 14.00 en 17.00 uur.
Voor spoed/noodsituaties zijn wij 24 uur per dag bereikbaar via ons noodnummer. Dit nummer staat vermeld in de reisinformatie die u voor aanvang van uw vakantie van ons ontvangt.

Wat mag ik meenemen aan bagage?
De bagageruimte is beperkt. Neemt u daarom bij voorkeur één koffer of reistas mee van maximaal 20 kg. Daarnaast mag u ook handbagage meenemen, handig voor o.a. uw portemonnee, lunchpakket (indien van toepassing), medicijnen, fototoestel etc. 

Hoe is mijn vervoer van en naar de opstapplaats georganiseerd?
u dient het vervoer naar de door u aangegeven vertrekplaats van de vakantie zelf te organiseren. U dient onze organisatie zo tijdig mogelijk op de hoogte te brengen van eventuele vertraging. Hieruit voortvloeiende extra kosten zijn voor eigen rekening. Ook voor de terugreis geldt dat u zelf vervoer organiseert vanaf de door u aangegeven 'afstapplaats'.  Mocht een groep op de terugreis vertraging oplopen als gevolg van overmacht (denk aan pech, file etc.) dan wordt u daar direct van op de hoogte gebracht. U dient zelf het vervoer dan te herorganiseren. Eventueel hieruit voortvloeiende kosten kunt u niet op Tendens Vakanties verhalen.  Houdt u er rekening mee dat de voorwaarden van Valysvervoer door personeelsgebrek eenzijdig gewijzigd zijn en dat vervoer 24 uur van tevoren aangevraagd dient te worden (in het weekend zelfs 48 uur van tevoren). Wij adviseren u dan ook het vervoer van en naar de opstapplaats anders te organiseren.   

Hoelang van te voren moet ik aanwezig zijn bij de opstapplaats?
Bij vervoer met minibus dient u minimaal 15 minuten voor de aangegeven vertrektijd aanwezig te zijn bij de opstapplaats. Met vliegreizen is dit 2,5 uur voor vertrek bij de betreffende luchthaven.  Indien u onverhoopt vertraging oploopt dan dit z.s.m.  doorgeven aan onze reisbegeleiders of aan ons kantoor. Tevens bestaat voor vrijwel alle binnenlandse reizen  de mogelijkheid om rechtstreeks naar de accommodatie te reizen.

Moet ik nog extra betalen voor o.a. excursies/toegangsgelden of gezamelijke consumpties?
Nee, u hoeft hier niet extra voor te betalen. De reissom is All-Inclusive, dus inclusief overnachtingen,  excursies (entree- en toegangbewijzen), reisverzekering, reisverslag, alle maaltijden met één of meerdere keren uit eten en een beperkt aantal consumpties (afhankelijk van het aantal vorkjes, dat vermeld staat bij de desbetreffende vakantie).

Wanneer ontvang ik mijn reisverslag?
Binnen 6 weken na terugkomst van uw vakantie versturen wij het reisverslag.  U kunt dan nog heerlijk nagenieten van alle mooie foto's en verhalen.

Organiseren jullie ook een reünie/ jaarfeest?
Jazeker, de eerste zaterdag van november houden we onze jaarlijkse reünie/jaarfeest! Alle reizigers en begeleiders die met ons op vakantie zijn geweest, worden voor deze gezellige dag uitgenodigd. Dit is dé gelegenheid om elkaar de mooiste vakantiefoto’s te laten zien en herinneringen op te halen aan die leuke vakantie.  Zet deze datum alvast in uw agenda!

Wat betekent extra zorg?
Diverse Tendens Vakanties zijn geschikt voor vakantiegangers met een extra zorgbehoefte, deze vakanties zijn aangemerkt met een extra zorg icoontje. Begeleiding, vervoer, en verblijf zijn op die reizen afgestemd op deze extra zorgbehoefte.